פגע וברח- או פגע ורצח? – מכת מדינה

תושבים יקרים, למרבה הצער הפכו תאונות “הפגע וברח” ל”מכת מדינה” קשה וכואבת אשר יש להאבק בה. אנו, כחברה, איננו יכולים להשלים עם הגאות בנושאי תאונות דרכים בכלל תאונות “פגע וברח” בפרט.

בחודש מרץ השנה, גזר כבוד בית המשפט המחוזי, בראשות כב’ השופט צבי גורפינקל, על שלום ימיני, הנהג אשר דרס למוות את מיטל אהרונסון ז”ל, תושבת הרצליה, ופצע קשה את חברתה מלי יזידי, עונש, חסר תקדים בחומרתו, אך מוצדק, של עשרים שנות מאסר. שש שנים מתוך העונש היה בגין הפקרת השתיים, וכן כתב כי “נהיגתו של סימון לא הייתה רשלנית אלא פזיזה ונפשעת….כל עונש שנגזר לא יחזיר לחיים את מיטל. יחד עם זאת, יש בגזר הדין כדי לבטא את הערך שבית המשפט נותן לחיי אדם, ושלמות גופו ומי ייתן וכתוצאה מגזר דין זה תיחסך ולו תאונה אחת, יהיה בכך משום מסר חשוב לציבור הנהגים”.

דא עקא, המסר והלקח מפסק דין זה לא הופנם. חמור מכך, תאונות דרכים בכלל, והתופעה של שילוב של נהיגה שתייה בריחה בפרט, הפכו ל”מכת מדינה” אשר גודעת חיי רבים, מותירה רבים פצועים ונכים והורסת חיי משפחות שלמות. כך, למשל, שתי דוגמאות מהחודש האחרון, הם של טל מור, הנהג אשר דרס את רוכב האופניים שניאור חשין ז”ל, וכן שגיא גמליאיל אשר דרס את הולך הרגל שמואל רוטשטיין. שני הנהגים נהגו לפי החשד בשכרות או תחת סמים והפקירו את הפצוע לדמם למוות. לא בכדי, במורשת ישראל מעוגן הציווי (ויקרא פרק יט) ” לא תעמוד על דם רעך – אני ה'” אשר אף עוגן בחקיקה ישראלית, בחוק לא תעמוד על דם רעך, התשנ”ח–1998 . לטעמנו, בתי המשפט צריכים להשית עונשי מאסר כבדים על עברייני “פגע וברח”. אנו אף קוראים לקדם את הצעת החוק להחמרת הענישה בעבירת הפקרה לאחר פגיעה, תוך קביעת עונשי מינימום בחוק תוך יצירת ענישה מרתיעה בנושא. יש להמנע מעסקאות טיעון מקוממות כמו ענישה קלה לנהג אשר פגע בילד אמיר בלחסן, הפכו לצמח ונמלט.

תאונות הדרכים, מעבר לפגיעה הקשה בחיי אדם, מותירה פצועים, עגמת נפש קשה, חלל רגשי מעבר לשלכות כלכליות עצומות באובדן ימי עבודה במשק עלות גבוה של אשפוזים וטיפולים, סכומי פיצויים המקבלים ביטויים בפרמיות וביטוחי חובה גבוהים המוטלים על כלל האזרחים – ולמעשה מרבית התושבים הזהירים מממנים עלות נהיגה מופקרת של מעטים. תאונות הדרכים נוטלות מחיר “דמים” בכפל משמע – הן בדמים בדיני נפשות והן דמים ככספים והעלות העצומה למשק הישראלי.

יש לערוך “שידוד המערכות” ולרתום את כל הרשויות למשימה לאומית – מערכת החינוך, משטרת ישראל, משרד המשפטים והפרקליטויות, הרשות המחוקקת, מערכת בתי המשפט – ע”מ להאבק במכת מדינה קשה וכואבת זו ולהציבה בסדר היום הלאומי. קריאתנו זו מקבלת משנה תוקף בתקופה זו נמצאים ילדים בחופשה ועל כולנו, כבוגרים, לנהוג בצורה זהירה ואחראית. אנו מאחלים חופשת קיץ נעימה וטובה לעם ישראל ותושבי הרצליה.