על פרשת מסמך גלנט והחיסיון העיתונאי

תושבים יקרים,

 

בימים אלו מקבלת הד ציבורי פרשה הקרויה “מסמך גלנט” אשר לכאורה מהווה קמפיין אסטרטגי עבור אלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ”ל.

 

למרבה הצער נראה כי פרשה זו מהווה “מהומה על לא מאומה” ואף גובלת, עם כל הכבוד, בהתחסדות. אם חפץ קצין בכיר, אשר עשה כל חייו עבור בטחון המדינה, להסתייע באיש מקצוע בתחום התקשורת כאשר הוא מגיע אל הישורת האחרונה בפסגת הקריירה של חייו , וכל עוד אינו מטעה או מכפיש – מה רע ופסול יש בכך? אם חלילה הוא מטעה או מכפיש הרי הדבר בוודאי יהווה נדבך במסגרת השיקול שלא למנותו לתפקיד המסמל את ערך הרעות וההקרבה. הח”מ יודע אישית על מועמדים לכהונת שיפוט בבית משפט העליון אשר “עשו נפשות” בין על ידי שירותי יחצ”ן ובין בשימוש בקשרים והכרות .

על כן, אין ולא היה כל מקום להד הציבורי ולחקירת המשטרה – בוודאי לא בהקף הנוכחי ובאור זרקורים כזה. ניתן אף להצר ולהצטער על “מחול השדים” ועל הדמורליזציה בציבור. האם ייתכן כי מטכ”ל ואלופים בצה”ל, מצביאים האמונים על בטחון ישראל, יהיו תחת חקירה? האם המטכ”ל תחת אזהרה? יש בכך אף זילות של ההליך המשטרתי. נראה כי בחברה הישראלית הופך כל עניין ופרשה נשוא לחקירת משטרה, ונראה כי הכל “תחת אזהרה” וכולם נחקרים ומתלוננים – ובפרשה זו אין שום הצדק לכך. מוסדות שלטון החוק אף הגדילו לעשות ועוכב הליך בחירת ומינוי רמטכ”ל על אף שלעניות דעתנו לא ברור מקור סמכותם לבצע מהלך כזה.

כמו כן, במסגרת החקירה בקשה משטרת ישראל צו המורה לערוץ 2 לגלות את מקור המסמך וערוץ 2 טען לחיסיון עיתונאי אשר אינו חיסיון המוכר בחוק אלא וגובש בפסיקת בית המשפט ב”חקיקה שיפוטית” – דבר אשר כשלעצמו אינו מצב ראוי ונכון.

בתוך כך קראה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר לחדשות ערוץ 2 “ללכת לכלא ולא לגלות את המקור”. יש לראות בחומרה את קריאה זו. ראשית נראה כי גב’ דורנר שכחה מעמדה המתחייב מהיות שופטת עליון בדימוס ורואה, ומה גם באופן מוטעה, רק את ההיבט הצר של האינטרס העיתונאי. שנית, כבוד השופטת דורנר, עלולה בדבריה להשפיע על תוצאות של דיון – דבר שאינו מקובל בתפיסת העולם המשפטית. שלישית, על הפרק כבר לא עומד רק שאלת החיסיון העיתונאי אלא כיבוד צו של ערכאה שיפוטית ושמירה על שלטון החוק. למרבה החומרה שופטת בית משפט העליון מעבירה מסר בפומבי לאנשי ערוץ 2 כי יפרו צו שיפוטי וילכו לכלא. רביעית, על חיסיון עיתונאי לסגת מפני אינטרסים של בטחון המדינה ושלום הציבור. על הפרק עומד אינטרס מיהותו של מי שיתמנה ויעמוד בראש המטה הכללי של צבא הגנה לישראל – בראש צה”ל. לפנינו עניין של אינטרס בטחון המדינה – אשר על החיסיון לסגת מפניו.

תושבים יקרים, על הרשויות לנקוט בגישה ממלכתית , מאוחדת באופן שלא משדר לציבור תחושה של פלגנות או שיקולים זרים או אינטרסים אישיים.

 

איחוליי לשנה טובה, כתיבה וחתימה טובה. תכלה שנה וקללותיה, פלגנותה סכסוכיה ועוולותיה, תחל שנה וברכותיה – ותתברך בשגשוג חברתי, כלכלי, בטחוני , ובאחדות עם ישראל.

שלכם בברכה נאמנה,

ד”ר שמואל סעדיה עו”ד

יו”ר תנועת הרצליה למען תושביה