גילוי דעת בעניין שתי שריפות

א. השריפה בכרמל והסופה הגדולה

השיר הידוע אומר “אין לי ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת” . למרבה הצער נכחנו שוב לראות באוזלת היד של הרשויות כאשר ה”כתובת אש” הייתה על הקיר ב”מגה שריפה” אשר ארעה בכרמל. מערך הכיבוי של מדינת ישראל התגלה במערומיו: ציוד מיושן של כיבוי שריפות, אי יכולת להתמודד עם שריפת יערות גדולה, העדר מטוסי כיבוי למדינה המתהדרת בחיל האוויר הטוב בעולם, קבלת החלטות שגויות ועוד. הכבאים עצמם, גיבורי התהילה אינם אחראים למצב זה ועושים את מלאכת הקודש בגבורה ואומץ. מעבר לנזק האדיר והכואב בחיי אדם והנזק הבלתי הפיך לכרמל הרי קיימים אף נזקים מורליים, כלכליים עקב הנזק הכבד לרכוש ונזק בטחוני שכן חלילה בעת התקפת טילים ישראל אינה ערוכה להתמודד עם שריפות.

בסכומים ותקציבים לא גדולים ניתן היה להצעיד את מערך הכיבוי עם ציוד חדיש ומודרני וכך יש לעשות במקום “לערוף ראשים”, ולעשות חשבון נפש נוקב עם וועדת חקירה ממלכתית וכי יש לעשות ולא רק לדבר. אנו מבקשים להביא דברי שבח וההערכה אודות פעילות תחנת כבאות הרצליה והעומד בראשה מר אייל כספי אשר פעל באומץ, בתוך כלל צוותי הכבאות, שנאבקו בשריפה בכרמל.

נאמר “באש ובמים” – ולפתחנו עומדים לא רק נזקי השריפה הגדולה אלא אף נזקי הסופה הגדולה שפקדה אותנו. הסופה הסבה נזקים רבים – במרינה, בחופי הים, ברחובות, בבתים. תנועת הרצליה למען תושביה כבר הביעה ובקשו כי עיריית הרצליה תהא ערוכה היטב לקראת סופות מעין אלו. הכתובת הייתה ועודנה על הקיר. יש להקצות משאבים לשיפור מערך הביוב והניקוז, על מנת שידע לספוג קיבולת מים גדולה, יש להבטיח את עמידות המרינה בהרצליה, קניון ארנה, כמו גם את חופי הים והמצוק – לרוחות וגלים.

ב. שריפה אחרת מסוג אחר – שביתת הפרקליטים

כנבחר ציבור על פי חוק – כחבר ועד מחוז תל אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין ויו”ר ועדת ערי השרון בלשכת עורכי הדין אינני יכול להשאר אדיש ל”שריפה” אחרת המתרחשת במדינת ישראל אשר שורפת ומכלה , ללא רחם, חלקות טובות הן בתחום שלטון החוק, בתחום מערכת המשפט, אכיפת פסקי דין היא שביתת הפרקליטים – אשר נמשכת זמן רב. פרקליטות המדינה ושלוחותיה – אשר מהווה צלע מרכזי במערכת המשפט , ואשר זוכה לאמון והערכה ציבורי נמצאת בשביתה ארוכה, אשר נותנת את אותותיה החמורים, ונראה כי אף אחד אינו נוטל אחריות. האינטרס הציבורי נפגע באופן חזיתי וישיר תיקי חקירה ניזוקים, עצירים משוחררים וכל זאת כאשר הנזקים מזמן עלו כמה מונים, על התוספות נשוא המחלוקת ושביתת הפרקליטים. יש לראות את הפרקליטות כגוף מעין גוף ציבורי הדומה בטיבו וטבעו לצבא, למשטרה, לשירות בתי הסוהר לכוחות הבטחון, ולשאר הארגונים של מדינת ישראל שבהם, מטיבם וטבעם לאור מעמדם הרם, השביתה אסורה. זאת חרף רגישות הח”מ לזכויות עובדים כיועץ משפטי של סיעת העבודה בהסתדרות ובנעמ”ת. יש להענות בחיוב ולאלתר לכל דרישות הפרקליטות שכן הנזקים כאמור עולים לעילא ולעילא מעל כל שאר התביעות או לחילופין לבחון קביעה כי הואיל והפרקליטויות הינו גוף כמו משטרה, צבא, שופטים, שירותי כבאות, מוסד, שב”כ – הרי אין השביתה מותרת בו, או לשלוח הצדדים לפנות לבוררות חובה שתדון בעניין בד בבד לחזרה מיידית לשורות העבודה או כל פתרון או מענה יצירתי אחר. שלכם בכבוד רב,

 

ד”ר שמואל סעדיה עו”ד

יו”ר תנועת הרצליה למען תושביה